Tangofashion for your passionFashion  With an X for Tango Tangofashion BesoLuna



Info

Video's


Foto's


Links


Contact


 

Tangomode BesoLuna
   

    Tango Als Dans -  geschiedenis

    De Argentijnse  tango is rond 1880 ontstaan aan  de  Rio de la  Plata tussen Uruguay  en Argentinie. Tussen 1821 en 1938 emigreerden 57 miljoen europeanen naar Amerika. Verhoudingsgewijs gingen  de meesten naar Argentinië. Een dans die de tangoheeft beïnvloed heeft is de "Habanera", een Afro-Cubaanse dans. Evenals de "Candombe" uit Afrika die door de negers aan de Rio de la Plata werd  gedanst.
De tango is ontstaan in de arrabal (de buitenwijken van Buenos Aires)
. Hier leefde een mengelmoes van verschillende milieus.




 Mode voor het optimale tangogevoel Tangofashion BesoLuna for your passion Mode met een X voor tango

DANS:
    Aanvankelijk was  de tango  een  mannenzaak  waarin op elegante manier  messentrekkers werden geïmmiteerd.
Er waren namelijk meer mannelijke  immigranten dan vrouwelijke. Door het te kort aan vrouwen  ontstond er een vrouwenhandel  vanuit het buitenland.
Pas later  gingen  vrouwen ook  dansen. Al was het voor nette  meisjes streng verboden; zij leerden het van hun  broers en hun vrienden.

Men  moet zijn  dromen nastreven: daar  ligt de waarheid

    Carlos Alberto Estevez was een van  de allereerste tangodansers.
Hij  had de bijnaam 'Petroleo' omdat hij  nogal  graag een  wijntje dronk.
'Men  moet zijn  dromen nastreven: daar  ligt de waarheid' was een geliefde uitspraak van  hem.
Esperanza Diaz was zijn  meest  geliefde danspartner.

    Carmencita Calderon  was een  van de eerste vrouwelijke tangodansers.  Zij  danste tot  op hoge  leeftijd. Na haar 80 ste was zij  nog altijd een veel gevraagde tanguera (tangodanseres).
Bekende  dansers  waren verder o.a: Casimiro  Ain,(bijnaam:El Lecherito, de melkman), zijn vrouw  Marta en Edith Peggy.
 




POLITIEK:
    Tot 1850 heerste er een dictatuur onder Candillo Juan Manuel De Rosas. Na de val van De Rosas keerden ballingen terug uit Europa. Minister van onderwijs,Domingo Faustino Sarmiento, werd president. Hij zag Argentinië als twee tegenpolen: in Buenos Aires zag hij het beschaafde Europa weerspiegeld, terwijl  hij de rest  van het land,  de pampa, zag als een cultuurvijandige barbarij. Hij organiseerde woestijnveldtochten waarin de indianen werden  uitgemoord door het leger.

Heimwee, frustratie en ontworteling

    Sarmiento  besloot ontwikkelde Europeanen  aan te trekken met zijn immigratiepolitiek.(Franse filosofie,  technische kennis uit Engeland en Duitse vlijt). In plaats  daarvan kwamen er  massa's ongeschoolden die fortuin wilden maken in  Amerika(Hacerce la America). Zij moesten echter leven in armzalige omstandigheden in barakken (conventillo's). Hier leefden brave katholieken tussen boeven,  pooiers en hoeren, die de jongeren beïnvloedden  met hun opvallende kleding, opschepperig gedrag en stoere liederen.  
    Diverse
persoonlijkheden en  types uit die tijd hebben de tango gemaakt tot  wat het nu is en  worden  beschreven in liederen en gedichten.
Zoals  de  cocoliche;Italiaanse immigrant  werd later mascotte uit Argentijs Volkstheater, de compadrito;personifiseert de integratie van creolen en immigranten en  milonguita's;uit Europa gehaalde  vrouwen die als bardame of prostituee moesten werken).
    Heimwee, frustratie en ontworteling werden omgezet in  woorden, muziek en dans.


MUZIEK:
De Oude Garde:(1880-1917)
    In deze tijd  ontstond de "Guarda Vieja" van de Argentijse tango: Francisco Canaro,  Osvaldo Fresedo, Julo de Caro. Juan Maglio was een van de eerste bandoneonisten.
  
    De Tango Nuovo  werd door Astor Piazolla geintroduceerd met  zijn  invloeden uit  de klassieke muziek. Hij had en beurs gewonnen  om aan het coservatorium in Parijs te studeren.
    Adios Nonino  schreef hij  in  1960 nadat zijn vader was overleden.  Met het huwelijk  van Alexander en Maxima is het bekend geworden  door Karel Kraayenhof.
In  1968  schreef Piazolla samen  met Horacio Ferrer de opera 'Maria  de Buenos Aires'.
    De muziek van  Piazolla wordt nog  steeds veel  vertegenwoordigd, o.a. door Jacqueline Edeling die  in  diverse ensembles bandoneon speelt. Zij  was een leerlinge van  Kraayenhof en  heeft als soliste meegedaan met het PuntoZero  project (2006) van Elisabeth Karstens.

    Er zijn  ook hedendaagse experimentele invloeden onder de noemer: Neo Tango.  


Tangofashion BesoLuna for your passionBesoLuna Fashion. Designed For Your PassionTangofashion Besoluna for your passion